Rondreis Zweden met kinderen

Hebben jullie genoten van de zomervakantie? Wij wel! We hebben een heerlijke vakantie gehad. Een vakantie die we tot voor kort nooit dachten om te doen, omdat we nog nooit een autovakantie hebben gedaan, maar het was al lang een grote wens om met de kinderen naar Scandinavië te gaan. We besloten daarom de gok te nemen en met de auto een rondreis Denemarken, Zweden, Noorwegen te doen. Behalve de eerste en laatste nacht in een Airbnb boeken we niets van tevoren. We hebben wel campings, een route en bezienswaardigheden uitgezocht, maar onderweg zien we wel of we daar ook echt heen gaan. Dit werd uiteindelijk de route:We vertrekken op vrijdag 11 augustus. Via Groningen (kleine stop bij de Vegan Super om lunch in te kopen voor onderweg), Bremen (beetje file door wegwerkzaamheden), Hamburg (een uur vertraging door wegwerkzaamheden), komen we rond 20uur aan bij onze eerste overnachtingsplek in Odense (741km gereden). De rest van de vakantie gaan we kamperen, maar na een lange dag reizen leek het ons een goed idee om via Airbnb een huis te huren. Het lukte om een plekje te vinden voor slechts €41 voor één nacht met vijf personen.

En dan begint de reis eigenlijk echt. We vertrekken vroeg voor een dagje Kopenhagen. Aangezien we niet veel tijd hebben in Kopenhagen beginnen we met een rondvaart. Vanaf Nyhavn vertrekken verschillende maatschappijen en wij kiezen voor Netto-Badene. Scheelt de helft van de prijs met de maatschappij ernaast en doen dezelfde route. Voor 5 personen zijn we €17,15 kwijt. De meisjes kijken hun ogen uit. Na de rondvaart lopen we door de binnenstad en rijden met de auto nog een beetje rond. Rond 16uur moeten we echt Kopenhagen verlaten, want we willen nog doorreizen naar onze eerste camping in Zweden. We rijden over The Bridge naar Zweden, verwennen de kinderen met hun eerste Zweedse happy meal en arriveren om 19uur bij Nybostrand Camping (232km gereden). Het weer is wat onstuimig maar we gaan toch nog even de zee bekijken.

De volgende dag vertrekken we via Ystad (karakteristiek dorpje, leuke speeltuin), Ales Stenar (een soort Stonehenge maar dan in Zweden) naar Vildmarkscamping (247km gereden). Een camping met 150 plekken verdeeld over een enorm gebied met meren en bossen. Een soort van wildkamperen maar dan op een camping. Er zijn vlotten waar de kinderen mee kunnen varen, wandelroutes door de camping en er wordt natuurlijk gevaren met de opblaasboot die we mee hebben genomen. De camping heeft Nederlandse eigenaren en er zijn dan ook veel Nederlandse gezinnen op de camping te vinden. We blijven hier twee nachten.

We vervolgen onze reis via het slot van Kalmar (blijkt buiten het hoogseizoen gratis te zijn). Een mooi kasteel met veel kanonnen waar de meiden graag op klimmen. Naast het kasteel is een mooi park met grote speeltuin. We gaan naar Havslätts camping (204km gereden). Geen speciale camping, wel aan de kust met strand en lekker goedkoop.

Vandaag is onze eindbestemming Tiveden, maar onderweg gaan we naar Linköping. Hier is een gratis openluchtmuseum. Super leuk! Het lijkt op het Zuiderzeemuseum. Veel gebouwen om te bekijken en dingen om te doen voor kinderen. Af en toe wordt er een toneelstuk uitgevoerd zoals een bankoverval. We moeten een beetje op de tijd letten, want we moeten nog anderhalf uur rijden naar de camping. Uiteindelijk komen we om 19uur aan bij de camping, maar de camping blijkt vol te zitten. Geen andere camping in de buurt, dus vragen we tips om in het wild te overnachten. Er wordt een shelter op de kaart aangewezen en daar rijden we heen (296km gereden). Bij de shelter blijkt al een Nederlands gezin te zijn. Wij zetten onze tent naast de shelter. Meiden vinden het geweldig: hun eerste nacht wildkamperen! Er is een hutje met toilet (gat in de grond), picknicktafel en vuurplek. In de avond kletsen we gezellig bij de vuurplek met het Nederlands gezin.

Wildkamperen mag maar één nacht op dezelfde plek, dus we vertrekken weer. We willen gaan wandelen in Nationaal Park Tiveden. We krijgen als tip om de oranje route achterstevoren te lopen. Een gouden tip! Je klimt rotsen op en loopt via het bos weer naar beneden, veel fijner dan bij rotsen te moeten dalen. Aan het einde is een groot meer met een groot strand bij de parkeerplaats, maar iets verderop ook een klein strandje waar de meiden nog heerlijk kunnen spelen. Dan is het weer tijd om door te rijden naar een volgende wildkampeerplek. We komen bij Nationaal Park Garphyttan (118km gereden). Er zijn een paar plekken in het bos aangegeven waar je je tent mag opzetten. Bij de parkeerplaats is weer een toilet, vuurplek en picknicktafels. Iets na ons komt een camper op de parkeerplaats staan waar een Duits gezin in blijkt te zitten. Het klikt gelijk tussen de kinderen en uiteindelijk gaan ze nog twee dagen met ons mee reizen.

Na een mooie wandeling door het Nationaal Park rijden we naar Camping Mariefred (158km gereden). Vooral de speeltuin is gelijk een hit bij de meiden en hun nieuwe vriendinnen. Verder is de camping niet speciaal. De volgende dag laten we ze lang spelen en gaan pas in de middag verder naar Nationaal Park Tyresta (127km gereden). Dit ligt niet ver van Stockholm zodat we daar snel heen kunnen de dag erna. Je mag op bepaalde plekken vrij kamperen in het Nationaal Park, maar die zijn niet met de auto bereikbaar. We gaan daarom op de campingplek bij het park staan.

En dan is het tijd om naar Stockholm te gaan. We parkeren de auto bij een soort foodtruck terrein waar het parkeren gratis blijkt te zijn en nemen de metro naar het oude centrum. Hiervandaan gaat een ferry (valt onder het openbaar vervoer) naar het museumeiland. We gaan alleen heen en weer en geen musea bezoeken dit keer. In het oude centrum lopen we door de gezellige straten, bekijken het paleis en genieten van de sfeer. De camping is nog 50 minuten rijden, Camping Skokloster (85km gereden). Het ligt aan een groot meer en we genieten in de avond van een mooie zonsondergang terwijl de meiden spelen in de grote speeltuin.

De volgende ochtend vertrekken we vroeg, want we hebben een langere rit gepland. We bekijken eerst het kasteel van Skokloster (gratis) en rijden dan naar de kopermijnen van Falun. We lopen een mooie wandeling om de mijn heen. Het is al vrij rustig want het museum is al gesloten aan het eind van de middag. We hebben een camping op het oog, maar aangezien de meiden lekker bezig zijn in de auto besluiten we nog een uur verder te rijden en dan een Lägerplats (vrije kampeerplek) te zoeken. Dit gaat alleen wat moeizamer dan gehoopt en uiteindelijk is het 20.15uur voordat we een plek gevonden hebben (329km gereden).

Vandaag betaalt het zich terug dat we gisteren zoveel gereden hebben. We zijn al mooi in de buurt van Nationaal Park Fulufjället. Hier is de grootste waterval van Zweden: Njupeskär en is het meest noordelijk van onze reis. We hebben weer een leuke wandeling en de waterval is indrukwekkend! De meiden kijken hun ogen uit naar al het watergeweld wat naar beneden komt. Na de waterval rijden we nog een uurtje tot de volgende camping, Nornäs (163km gereden). Niet helemaal wat we verwachtte, maar het heeft wel een fijn servicegebouw waar je kan koken, zitten en gratis wifi.

De reis gaat weer verder richting het zuiden. We rijden een flink stuk achter elkaar en eindigen zo’n 30 minuten voor de camping voor een wandeling over het trollenpad. Dit is een wandeling van 3km door het bos met leuke klimmetjes. Maar wat het vooral speciaal maakt zijn alle houten trollen die je onderweg tegenkomt. Je loopt door een trollenwereld met huisjes en heel veel trollen. Ontzettend leuk met kinderen! Na de wandeling is het nog een klein stukje naar de camping van vandaag, Värmlandsgården (225km gereden). Het is een kleine camping met Nederlandse eigenaren. Het ligt aan een meer (welke camping niet in Zweden?) en er zijn veel Nederlandse gezinnen. Er heerst een gemoedelijke sfeer. Eigenlijk zouden we hier nog wel langer willen blijven, maar dat past niet meer in het schema.

De volgende dag vertrekken we daarom weer. We gaan nog één keer naar een grote supermarkt in Zweden om alvast wat in te kopen voor we een paar dagen naar Noorwegen gaan (daar is alles veel duurder en we komen niet meer langs grote supermarkten). Onze eindbestemming vandaag is Nationaal Park Glaskogen (225km gereden). In het park zijn veel shelters waar je mag overnachten, maar ook huizen (overnight cabins) waarin je mag overnachten. Wij willen in de zespersoons overnachten vandaag. Het is even zoeken en uiteindelijk moeten we een kwartier lopen vanaf de plek waar we de auto kunnen plaatsen. De meiden vinden het geweldig, wij hebben er een beetje een creepy gevoel bij. Er schijnen veel van dit soort huisjes in Zweden te zijn, dus blijkbaar is het niet creepy. Voor onze nachtrust gaan we de volgende dag toch naar het campinggedeelte van het park.

En dan is het tijd om Zweden te verlaten. We spenderen de middag in Oslo en gaan dan door naar onze eerste camping in Noorwegen, Camping Utvika (237km gereden). Op de achtergrond zien we al de indrukwekkende bergen in Noorwegen. Toch nog een stukje groter dan in Zweden. Om van het uitzicht te genieten rijden we de volgende dag eerst naar de King’s Viewpoint. Een geweldig uitzicht wacht op ons na een mooie wandeling. We rijden door imposante bergen en langs meren naar onze laatste camping van de reis, Camping Sandviken (151km gereden). De camping ligt aan een groot meer tussen hoge bergen. Het grootste gedeelte van de dag blijven de bergen gehuld in wolken. Met een grote speeltuin en kookruimte is het een fijne camping. We hebben nog één rustdag waarin we met een skilift de bergen in gaan en dan begint echt de terugreis.

We nemen in Langesund de ferry van Fjordline naar Hirtshals. Dit lijkt de goedkoopste overtocht te zijn waarbij je niet maanden van tevoren hoeft te boeken. We komen om 20uur aan in Denemarken en moeten dan nog twee uur rijden tot onze Airbnb in Herning (381km gereden). Hier zullen we twee nachten blijven, want onze laatste vakantiedag gaan we naar Legoland! Een geweldige afsluiting van een geweldige vakantie! Het is een regenachtige dag en eigenlijk is dat helemaal niet zo erg. We doen onze regenpakken aan zodat we niet nat worden (ook handig bij de attracties waar je flink nat wordt). En door het weer is het ontzettend rustig. We hoeven de hele dag nergens te wachten, kunnen in alle attracties zo doorlopen en vaak ook blijven zitten voor een tweede ronde. Geweldig!

Wij hebben genoten van onze eerste autovakantie. Zweden is een geweldig land om rond te trekken en Noorwegen was een mooi toetje om mee af te sluiten. Denemarken valt qua landschap een beetje in het niets als je net door Zweden en Noorwegen bent getrokken, maar Legoland als afsluiter is wel de moeite waard. Ik heb de kaarten voor Legoland van tevoren gekocht via Groupon. Dat scheelt meer dan de helft van de prijs! De heen en terugweg via Airbnb overnachten kan ik ook echt aanraden. Na een lange dag rijden of voor een lange dag rijden is het fijn om niet met een tent bezig te zijn. Als je voor het eerst boekt bij Airbnb krijg je ook nog eens €30 korting als je via mijn link boekt!

Zweden staat bekend om veel muggen. Het is ons gelukkig heel erg meegevallen. Bij een paar campings in het binnenland waren er in de avond muggen, maar we zijn niet lek gestoken. Je schijnt in Zweden betere anti muggenspul te kunnen kopen dan in Nederland, maar wij hebben het niet nodig gehad. Wij hebben verder mooi weer gehad. Een paar nachten/ochtenden hebben we regen gehad, maar overdag hadden we dan weer stralend weer. Alleen de laatste dag in Noorwegen en in Legoland was het minder weer met regen.

De totale reis heeft ons €1800 gekost. Dit is met benzine, overnachtingskosten, uitstapjes en alle eetkosten (we hebben geen alcohol gekocht, dat is wat duurder in Scandinavische landen). Viel mij gigantisch mee voor drie weken vakantie met vijf personen voor landen die de reputatie hebben om duur te zijn. En in totaal hebben we 4850km gereden.