Rondreis naar Lapland met kinderen

Inmiddels is de zomervakantie alweer ruim een maand geleden, dus het werd de hoogste tijd om een blog te schrijven over onze geweldige rondreis van afgelopen zomer. Nadat we vorig jaar een rondreis door Zweden gemaakt hadden, begon het dit jaar te kriebelen om weer die kant op te gaan. Net als vorig jaar kiezen we voor een rondreis die we zelf samenstellen zonder iets te boeken. Het enige wat we van tevoren boeken is de bootovertocht van Duitsland naar Helsinki en de eerste nacht in een airbnb in Helsinki. Dit wordt uiteindelijk onze route:
Dit jaar nemen we de nachtboot van Travemünde (Duitsland) naar Helsinki. Aangezien we nog niet weten hoe lang de reis gaat duren, willen we de boottocht de heenweg hebben. Dan hebben we daarna de vrijheid om zo lang weg te blijven als we willen. De boot vertrekt pas om 2.30uur in de nacht, maar gelukkig kunnen we om 22.30uur al de boot op en naar onze hut. We hebben een vierpersoonshut met zijn vijven. Niet heel handig, maar de onderbedden zijn gelukkig breed genoeg om samen in te kunnen slapen.
De volgende dag zijn we de hele dag op de boot. Op de boot is een kinderruimte met een ballenbak. De meiden vermaken zich hier bijna de hele dag. In de tienerruimte is en tafelvoetbaltafel waar wij ons ook goed vermaken. De dag gaat best snel voorbij en voor we het weten gaan we slapen om de volgende dag in Helsinki aan te komen.

Helsinki is een mooie stad. Het straalt rust uit. Heerlijk om hier de reis te beginnen. We gaan eerst naar het pretpark Linnanmäki. Het is een open park met attracties. Je kan een passe-partout kopen voor alle attracties of los voor de attracties betalen, maar er zijn ook negen attracties gratis. Dit zijn voornamelijk attracties voor jonge kinderen. Jongste dochter vermaakt zich erin. Hiernaast is er ook een hoge tv toren waar je gratis in kan met prachtig uitzicht over Helsinki. We bezoeken verder de highlights van Helsinki zoals het Senaatsplein, de haven en de kerk in de rots tot we naar onze airbnb slaapplek gaan. Een prachtig appartement vlakbij het centrum met een privé garage voor slechts €80 per nacht voor vijf personen.

De volgende dag begint onze rondreis echt. We vertrekken met de auto richting camping Sysmä. We rijden via Lahti om de indrukwekkende skischans te bewonderen en te lunchen in een park. Eind van de middag komen we aan bij de camping. Lekker strandje met een afgezet ondiepe gedeelte en duikplanken bij het diepe gedeelte. De meiden kunnen dan ook niet wachten om hun zwemkleding aan te trekken en in het water te duiken. Aangezien er een vuurverbod geldt in zo goed als heel Scandinavië zijn we heel blij met de ruime uitgebreide keuken met ovens, magnetron, koelkast etc. De rest van de vakantie zullen we ook veel gebruik maken van de keukens op de campings, want het vuurverbod blijft tot de laatste nacht van onze vakantie gelden.

Onze volgende etappe wordt een van de mooiste etappes van de hele reis. We rijden door het merengebied in Finland. Prachtige vergezichten over ontelbare meren waar je dwars doorheen rijdt. Ons einddoel vandaag is Salamajärvi nationaal park. Hier zijn aangewezen plekken waar je met een tent mag kamperen. We kiezen een plek naast een groot meer waar we de zon in zien ondergaan. Bij gebrek aan vuur en een keuken eten we lekker stokbrood. Wat is de stilte weer heerlijk op zo’n plek. Als we wakker worden pakken we onze spullen in om eerst te gaan varen voordat we doorrijden. Een bootje huren kost slechts €8 voor 3 uur. De meiden vinden het heerlijk op het water en om de eilandjes in het meer te ontdekken.

Na het varen gaan we door naar de volgende camping in Haapavesi. Een beetje een vage camping die in verbouwing is, maar wel weer met een strandje bij het meer, een speeltuin en mooi uitzicht. Meer hebben de meiden niet nodig om zich te vermaken. Maar heel erg vinden we het ook niet om de volgende ochtend weer vroeg te vertrekken.

We rijden naar Rokua Geopark. Een indrukwekkend nationaal park die gevormd is aan het einde van de ijstijd. We maken een mooie wandeling en krijgen uitgebreide uitleg over de geschiedenis van het gebied bij het informatiecentrum. Erg indrukwekkend! De camping is nog een half uur rijden en valt officieel ook onder het gebied van het Geopark. Op Montta Active Camping houden we een rustdag. De camping ligt prachtig gelegen aan een snelstromende rivier. Door de snelle stroming hebben ze daar waterkrachtcentrales om de paar kilometer gemaakt. Wow dat ziet er best indrukwekkend uit. We beginnen nu ook te merken dat we steeds noordelijker komen. De dagen duren steeds langer en de meiden gaan daardoor ook steeds later naar bed. In het licht gaan slapen, werkt niet heel goed op een camping. Op de rustdag wandelen we langs de rivier naar de dichtstbijzijnde waterkrachtcentrale. Een leuke wandelroute met kinderen.

Vandaag trekken we verder richting het noorden. We stoppen onderweg bij  openluchtmuseum Turkansaari. Het is niet super groot, maar geeft wel een mooie indruk van het oude leven in dit gebied. Via Oulu (McDonald’s pitstop) rijden we vervolgens door naar camping Livojoki. Ook alweer zo mooi gelegen aan een rivier en het heeft een geweldige speelhut voor de kinderen.

De laatste etappe vandaag richting het noorden. We gaan op bezoek bij de kerstman in Rovaniemi! Onderweg komen we rendieren tegen om alvast in de stemming te komen. Het huis van de kerstman is gelegen op de poolcirkel in Santa Claus Village. Verder vooral een enorm commerciële bedoening met veel souvenirwinkels, maar toch leuk om een keer mee te maken. Wonderlijk trouwens om met 24 graden op de poolcirkel te staan. Dat zijn toch wel uitzonderlijke temperaturen in het hoge noorden. Uiteraard gaan we op visite bij de kerstman. Wel leuk dat hij uitgebreid de tijd neemt om met de meiden te praten. Af en toe een woord in het Nederlands en verder in het Engels. Achteraf blijkt dat het wordt opgenomen en je de video voor €40 kan kopen. Wij houden het bij de herinnering aan een gesprek met de kerstman. We slapen vannacht op een grasveld bij een jeugdherberg, Ibedcity.

Het is tijd om Finland te verlaten en Zweden in te trekken. We blijven wel nog noordelijk maar dan in Zweden bij camping Overtornea. Naast de camping is een openluchtzwembad waar je als campinggast gratis in mag. We zijn er net op tijd, want twee dagen later is het seizoen alweer afgelopen. Gelukkig hebben wij nog mooi weer om te kunnen gaan zwemmen. Wat een wind ontstaat er ineens in de nacht. Dat ging flink tekeer. Na het ontbijt vertrekken we richting het zuiden. Uiteindelijk een half uur verder gereden dan oorspronkelijk de bedoeling was. We komen bij camping Bovikens Havsbad aan een van de inhammen van de Botnische Golf. Nog steeds waait het flink maar de tenten staan gelukkig uit de wind en het zonnetje schijnt. Op het mooie zandstrand kunnen we een potje voetballen en weer genoeg speeltuinen om te spelen.

Doordat we gisteren wat meer hebben gereden, hebben we vandaag extra tijd om Umea te verkennen. We beginnen in het gratis openluchtmuseum. Vooral de school met allerlei ouderwets speelgoed is in trek bij de meiden. In de middag gaan we naar de energiecentrale. Dit is een soort park rondom een oude waterkrachtcentrale. Er zijn allerlei educatieve activiteiten met betrekking tot energie. Ook als je geen Zweeds kan, is het heel leuk en leerzaam. We krijgen zelfs een gratis privé rondleiding in de oude waterkrachtcentrale. Erg indrukwekkend om van binnen te zien. We dineren in de stad en komen zo pas laat aan op camping Norrmjöle, geeft niet want heel speciaal is deze camping niet.

De volgende dag gaan we dan ook weer vroeg weg want we hebben vandaag een mooie wandeling op de planning staan. We gaan naar nationaal park Skuleskogens aan de hoge kust. We beginnen de wandeling bij de zuid ingang. Het wordt een heftige maar wel ontzettend indrukwekkende wandeling. Enorme vergezichten over de Botnische Golf en een flinke berg beklommen. Dat soort dingen moet je niet van tevoren weten want dan begin je er niet aan, maar mis je wel een geweldige ervaring. Wat een rotsen om te beklimmen en dan ook weer eraf moeten. Maar we hebben het gedaan en hebben er een ervaring bij die we nooit zullen vergeten. Duurde wel wat langer dan verwacht waardoor we pas tegen 20uur op de camping Storsjö zijn. Op de camping komen we voor het eerst sinds we de reis begonnen zijn weer Nederlanders tegen. Meiden helemaal blij om met twee Nederlandse meisjes te kunnen spelen.

Vandaag trekken we het binnenland in. Onderweg naar de camping stoppen we bij Döda Fallet. Het was ooit de bedoeling dat hier water doorheen zou stromen, maar nu zijn het alleen maar rotsen. Erg mooi om te zien. Je kan er een korte of lange wandeling doorheen maken, maar na onze lange wandeling van gisteren kiezen we vandaag voor een korte wandeling. We rijden vervolgens door naar Camp Viking. Een camping met een Belgische eigenaar waardoor de meiden gezellig met haar kunnen praten. Een heel lieve vrouw waar de meiden gelijk gek op zijn. We besluiten om nog een tweede nacht hier te blijven. Het is mooi weer en een fijne plek. De meiden mogen de SUP lenen van de eigenaresse en vermaken zich op en in het water.

Na de tweede nacht op Camp Viking moeten we echt weer verder. We maken een prachtige wandeling langs Forsaleden. Een snelstromend rivier met stroomversnellingen en natuurlijke glijbanen. We vermaken ons met dammen bouwen. En dan besluiten we een pad aan de andere kant van het meer terug te nemen niet wetend dat er vervolgens geen brug meer is over het water. We lopen en lopen, er komt geen eind aan. Dan eindelijk een half kapotte brug over het water. Maar als het gelukt is om er overheen te gaan zijn er alleen maar rotsen. We gaan door wat steeds meer onmogelijk lijkt. Aan de andere kant van de rotsen is bos zonder pad. Terug zien we niet zitten dus gaan we door. Uiteindelijk bereiken we 3 uur na de geplande tijd de auto. We besluiten om niet te ver door te rijden en een camping dichterbij dan gepland te zoeken. We komen bij camping Rätans waar we dankbaar neerstrijken op de banken van de gemeenschappelijke ruimte.

Het weer slaat een beetje om. Het wordt wat kouder en natter. We kiezen er daarom voor om vandaag wat meer te rijden. Dat is ook gelijk handig voor de planning van de komende dagen. We gaan uiteindelijk naar camping Björkebo. Ruime camping met een grote speeltuin voor de meiden en de prachtige bergen op de achtergrond. De camping is niet ver van Brattfallet waar we de volgende dag gaan wandelen. Normaal is dit een grote waterval, maar door de droogte is er bijna geen water meer. Een klein stroompje gaat over de imposante rode rotsen. Ook mooi om te zien, maar ben ook benieuwd hoe het eruit zou zien als het niet zo droog was geweest.

In de middag wordt het steeds slechter weer en we besluiten om een keer een stuga te huren in plaats van in de tent te slapen. Verder geen luxe in de stuga, maar toch ook wel fijn om een keer niet in de tent te slapen. De volgende dag rijden we naar de westkust. Onderweg naar de westkust zien we een drukte van mensen die foto’s maken. We stoppen en het blijkt het Vitlycke Museum over de bronzen tijd te zijn. Binnen een interessante tentoonstelling met gelukkig veel tekst in het Engels. Buiten is een boerderij uit de bronzen tijd te bezichtigen. In de buurt zijn mooie rotsschilderingen te zien die gevonden zijn uit de bronzen tijd. We stoppen vervolgens nog bij een paar prachtige dorpen langs de kust die helaas ook wel erg toeristisch zijn. Dat waren we tot nog toe niet zo gewend op onze reis. Je merkt dit ook aan de campings. Er zijn bijna geen kleine campings te vinden. We komen uit bij Örns camping.

Vandaag rijden we via schiereilanden en pontjes naar het zuiden. Tot Göteborg is het mooi rijden. Daar eten we veggie hotdogs bij Ikea en dan rijden we door naar Varberg naar camping Rödlix. Dit stuk is veel minder interessant en vooral snelweg. Op de camping zoeken we een plek naast de speeltuin. Met allerlei klimtoestellen is deze direct goedgekeurd. Als er dan ook nog een Nederlands gezin naast ons komt staan is het helemaal perfect voor de jonge meiden.

Onze laatste dag in Zweden brengen we door in nationaal park Söderasens. We picknicken en maken een wandeling. Bij het informatiecentrum vragen we of het mogelijk is om met de auto in de buurt van een wildkampeerplek te komen. Is eigenlijk niet zo maar we krijgen een sleutel mee waarmee we een hek kunnen openen en dan wel bij de wildkampeerplek kunnen komen. Zo brengen we onze laatste nacht in Zweden door met wildkamperen.

Dat was het dan weer voor dit jaar. Via Kopenhagen rijden we naar een airbnb in Vejle. Meiden zijn weer erg blij met de airbnb waar genoeg speelgoed is om veel langer te blijven, maar de volgende dag rijden we toch echt weer naar huis.

We hebben weer genoten van onze reis in Scandinavië. Dit jaar hebben we uiteindelijk 5700km gereden in 24 dagen. In totaal waren we €2400 kwijt aan de hele vakantie inclusief overnachtingen, bootovertocht, benzine, eten, uitstapjes. We hebben bijna de hele vakantie mooi weer gehad. Dat hadden we van tevoren niet gedacht toen we besloten zo noordelijk te reizen.

Een gedachte over “Rondreis naar Lapland met kinderen

1. Wat een geweldig mooie reis hebben jullie gemaakt, bedankt voor het delen en voor het noemen van de campings. Zo reis ik een beetje mee. Sinds 1970 ben ik Verslaafd aan Scandinavië, op mijn leeftijd lukt het niet meer om zo’n mooie reis te maken, nogmaals mijn dank.